Stres ve Yeme Bozuklukları

  • 22 Ocak 2015
  • 998 kez görüntülendi.
Stres ve Yeme Bozuklukları

Günlük yaşamın her alanında hissedebileceğimiz stres insan hayatında pek çok olumsuz değişikliğe yol açar.  Bireyin içinde bulunduğu psikolojik durumu olumsuz etkilerken aynı zamanda pek çok psikolojik hastalığı tetiklemektedir. Aşırı stres altına bulunma;  panik atak, konversiyon denilen motor işlev bozuklukları, somatizasyon diye adlandırılan aşırı korumacılık veya hastalık hastalığı gibi duruların ortaya çıkmasına yol açabilmektedir.
KAYNAK: Stres ve Yeme Bozukları
Tüm bunların yanı sıra stresin psikolojik etkileri arasında uykusuzluk, depresyon, sinir, huzursuzluk gibi rahatsızlıkla yer alsa da bunlara bağlı olarak ortaya çıkan diğer nedenlerde yadsınamayacak kadar fazladır. Stresin yol açtığı gerginlik ve huzursuzluk gibi durumlarda yemek düzeninin bozulduğu bilinmektedir. Yemek düzenindeki bozukluklar psikoloji acısından ele alındığında ciddi bir psikolojik hastalıklar grubunda değerlendirilmektedir. Psikolojide “Anoreksiya nevroza” olarak adlandırılan bu hastalık ruhsal nedenlerden kaynaklanan aşırı yeme veya kilo alma korkusuyla  aşırı az yeme bozukluklarıdır.  Buna bağlı olarak yeme bozuklukları doğal olarak kadınlarda daha sık görülmektedir.  Strese bağlı yeme bozuklukları Anoreksiya nevroza kadar ağır sonuçlarda olmasa da vücut düzeninin bozulduğu durumlarda ortaya çıkmaktadır. Vücut düzeninin bozulması ve buna bağlı yeme bozuklukları cinsiyete dayalı değişebileceği gibi bireyden bireye de değişebilir. Stresin tetiklediği bir depresyon vakasına hastada aşırı yeme sorunu ortaya çıkarken, kaygı dolayısıyla acıktığını fark etmeyen, iştah kesilmesinin yaşandığı durumlarda söz konusu olabilir.

Yapılan araştırmalarda stres döneminde özellikle kadınlarda normal yeme düzeni korunsa bile kişiler kilo alabilmektedir. Çünkü strese bağlı olarak beyinde yaşanan değişimler sindirim sistemini yavaşlatır.  Stres beyinde kortizol,  adrenalin ve troid gibi hormonları artmasına yola açarak beyinde iştah, uyku, mutluluk dengesini sağlayan serotonin hormonunun salgılanma düzeyini etkiler ve aynı zamanda artan kortizol düzeyinin artması özellikle göbek ve karın bölgesinde yağlanmaya yol açar.  Bu durum sindirim sisteminin yavaşlamasına  neden olduğu gibi buna bağlı olarak kilo alımını arttırmaktadır.

Stres durumunda aşırı yeme ve iştah artışı beyinde serotonin düzeyindeki azalmadan kaynaklanır. Serotonin düzeyini yükseltmek isteyen beyin bol karbonhidratlı,  şekerli besinlere yönelir ve kişi mutlu hissetmesini sağlayacak bu tür besinler tüketilir. Çikolata, şeker ve yağlı yiyecekler bu sebeple stres döneminde tercih edilir.  Araştırmacılar bu gibi durumlarda tüketilen şekerli besinler yerine  süt, muz, kakao, tavuk gibi sağlıklı gıdalara tüketilmelidir.

Yüksek oranda lif içerek yulaf ezmesi veya omega -3 bakımından zengin somon balığı  yine bu dönemlerde özellikle tercih edilmelidir.  Yeşil sebzeler veya ceviz stresi azaltırken, yaban mersini stresin etkilerini ortadan kaldırmaktadır.  Bunların dışında tüketilecek bitki çayları özellikle rahatlatıcı etkisi ile papatya çayı aşırı kaygılı olunan dönemlerde kullanılabilir. Tüm bunların yanı sıra stresin yol açtığı yeme bozukluklarından korunmak için sağlıklı beslenerek ve düzenli öğünler tercih edilmelidir.

 

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ